sunnuntai 18. lokakuuta 2015

Liebster award

Kiitokset Spukka, suunnittelemattomuuksissaankin-blogista ja Illusia, toiveissa-blogistahaasteesta. Nyt olen sen verran laiska etten ketään haasta, mutta vastailenpa nyt kerralla kummankin kysymyksiin...

Ensin Spukkan kysymykset...

1.Tärkein asia minkä olet oppinut blogitaipaleesi aikana?
Elämä on arvaamaton, vaikka kuinka suunnittelet ja luulet elämän menevän tiettyyn suuntaan niin se ei aina niin mene...tämä oli mun kaltaiselle perfektionisti/kaikensuunnittelevalle vaikea hyväksyä, mutta kun hyväksyin sen etten mä voi vaikuttaa kaikkeen niin eläminen helpottui

2. Mikä vuodenaika kuvaa sinua parhaiten?
Syksy, alkusyksy varsinkin (elo-syyskuu) kaunista aurinkoista ja värikästä päivällä, iltaisin pimeetä ja välillä myrskyää

3. Mikä on unelma-ammattisi ja miksi?
Sairaanhoitaja, lastenpuolella...luulin aina etten haluaisi tai pystyisi lasten kanssa työskentelemään, mutta sitä kokeiltuani huomasin että se on "luonnollista" ja helppoa mulle. Lapset on rehellisiä kivuistaan ja oloistaan eri tavalla kuin aikuiset. Hoitoalalle lähteminen oli pikkusen "vahinko", mutta kyllä tää on mun ala niin selvästi että ois pitänyt aiemmin tajuta että tänne mä kuulun

4. Tunnetko olevasi erityisherkkä?
En...

5. Linja-auto vai juna, miksi?
Juna...mutta kyllä linja.autokin käy. 

6. Oletko ulkoilmaihminen?
Kyllä, rakastan olla ulkona. En ehkä mitään eräilyä jaksaisi harrastaa mutta ihan tommosta koirien kanssa pööpöilyä pihalla ja metsissä

7. Mikä sai sinut aloittamaan bloggaamisen?
Tuli tarve purkaa tuntoja lapsettomuudesta...

8. Ärsyttääkö sinua kirjoitusvirheet?
Välillä kyllä, virallisissa teksteissä aina, mutta esim.blogeissa en välttämättä edes huomaa virheitä.

9. Jääkiekko vai jalkapallo?
Jääkiekko, vaikka kyllä mä jalkapallosta isoja kisoja seuraan kanssa

10. Mitä sinulle tulee mieleen sanasta sade?
Syksy, märän asfaltin tuoksu, märkä koira, kuraiset lattiat

11. Oletko onnellinen?
Olen, tällä hetkellä olen onnellinen pitkästä aikaa

Ja sitten Illusian kysymykset :)
1. Millaisia kokemuksia sinulla on vertaistuesta? Mitä olet siitä saanut? Onko siitä ollut jotain haittaa?
Lapsettomuuden myötä kävin simpukan ryhmässä, sitä en kokenut omakseni varsinkaan kun ryhmäläisiä alkoi raskautua ja itse siellä vaan vuodesta toiseen jökötti muun porukan vaihtuessa....endoryhmästä taas olen tykännyt ja yritänkin mahdollisimman usein päästä mukaan tapaamisiin ja tapahtumiin

2. Mikä on suurin oivallus, jonka olet saanut lapsettomuustaipaleen aikana?
Tähän nyt tulee samaa kun tossa aiemmin, eli Elämä on arvaamaton, vaikka kuinka suunnittelet ja luulet elämän menevän tiettyyn suuntaan niin se ei aina niin mene...tämä oli mun kaltaiselle perfektionisti/kaikensuunnittelevalle vaikea hyväksyä, mutta kun hyväksyin sen etten mä voi vaikuttaa kaikkeen niin eläminen helpottui

3. Onko lapsettomuus aiheuttanut sinussa yksinäisyyden kokemusta? Millä tavalla olet pystynyt korjaamaan yksinäisyyttäsi?
Hoitojen aikaan sai tuntemaan yksinäisyyttä, koska "eikukaanmuatajua,eikukaantiiämitenpaskaolomullaon..." Mulla yksinäisyyden tunne parani, kun uskaltauduin puhumaan läheisille lapsettomuudesta ja miltä se on tuntunut...vähitellen en enää ollutkaan se ulkopuolinen sivustakatsoja vaan sama kaveri kuin ennenkin, mutta erilaisilla kokemuksilla kuin aiemmin

4. Onko lapsettomuus aihettanut sinussa yhteenkuuluvuuden kokemusta? Millaisissa tilanteissa olet kokenut yhteenkuuluvuutta?
Välillä, ihan yllättävissä tilanteissa. Apteekin kassalla kun farmaseutti kertoo omista hoidoistaan ja kyselee miten olen jaksanut omien hoitojen aikaan. Harjoittelussa kun luokkakaveri tulee punktioon...oli oikeesti hiukan outo tilanne kummallekin, mutta hyvin se meni.

5. Kuinka paljon pohdit lukijoita kirjoittaessasi blogia? Vaikuttaako lukijoiden pohtiminen valintoihisi kirjoittaessasi?
Välillä pohdin, vaikuttaa ehkä siltä osin että mietin lukeeko tätä tuttuja...mitä voin kirjoittaa että saan säilytettyä nimettömyyteni...Nykyään mietin myös sitä mitä kirjoittelisin tänne, mutta taidanpa jatkaa samalla "aivottomalla" linjalla ja kirjoitella mitä päähän juolahtaa 

6. Millaiseen yhteen sanaan voisit kiteyttää sen, miksi kirjoitat blogia lapsettomuudesta?
Selviytyminen (tää oli mulle henkireikä pahimpina aikoina)

7. Mikä on paras lapsettomuutta koskettava teksti, jonka olet ikinä lukenut?
Nyt kyllä pakko sanoa tähän...ööö...en osaa vastata. Siitä on kohtuu kauan ku oon muuta lapsettomuuteen liittyvää ku muiden blogeja lukenut

8. Millaisia vaikutuksia lapsettomuudella on ollut ystävyyssuhteisiisi?
Olivat aika katkolla pitkän pätkää, eristin itseni kaikista. Nykyään oon kyllä saanut suhteita paikattua ja osasta on tullut läheisimpiäkin kuin ennen.

9. Oletko etsinyt jaksamiseen apua ulkopuolisilta? Millaista apua olet löytänyt ja saanut?
Kävin jonkun aikaa juttelemassa terapeutin kanssa, käytiin läpi tuntemuksia varsinkin viimeisen hoidon jälkeen kun aloitimme elämään kaksin. Käytiin myös läpi sitä miten välillä edelleen mietin että haluanko enää (halusinko) lasta. On auttanut minua käsittelemään omia tuntemuksiani, näitä kohtuullisen sekaviakin ja pääsemään tähän pisteeseen että osaan elää elämääni kaksin mieheni kanssa

10. Mikä on lapsettomuudessa pahinta?
Hoidot, toivottomuus ja epävarmuus.

11. Mikä on lapsettomuudessa parasta?
Se hetki kun huomaat että kyllä tästä selviää ja huomaa ettei se elämä loppunut lapsettomuuteen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti