keskiviikko 5. elokuuta 2015

Matkakertomusta

Minähän siis omatoimisesti suunnittelin matkan, varasin lennot, varasin hotellin ja selvitin bussien aikatauluja...tästä johtuen säästimme kuluissa paljon, mutta myös vietimme aikaa lentokentällä nukkuen :) Lennot momondon kautta, majoitus booking.comin kautta, lisäksi majoitusta valitessa käytin hyväkseni tripadvisoria ja sieltä paikkakuntakohtaisia arvosteluita.

Matkamme alkoi maanantaina työpäivän jälkeen bussilla kohti helsinkiä, istuminen onnibussissa ei miellyttävää, mutta todella halpaa. Pitkän istumisen jälkeen saaavuimme kampin asemalle, josta lähdimme laukkuinemme seikkailemaan kohti rautatieasemaa. Sieltä pongasimme Finnair-bussin, jolla pääsimme lentokentälle...tässä vaiheessa kello lähenteli puoltayötä ja mulla oli kaamee nälkä. Fiksuja kun oltiin ei tajuttu että ois ehkä halvin ja helpoin syödä jotain helsingissä, eikä lentokentällä. No tehty mitä tehty, hito kalliit kahvit ja sämpylät kentällä syötiin (ja vasta sen jälkeen huomasin että kentällä olis ollu ihan kauppakin..no kerranhan sitä reissataan)

Helsinki-Vantaan kentällä vietettiin yö, lento lähti aamulla kuuden pintaan. Lennettiin ensin Muncheniin, jossa oli pari tuntia vaihtoaikaa ennen lentoa napoliin. Napoliin kun saavuimme olimme olleet matkassa noin vuorokauden, mutta mikä fiilis kun koneesta pääsi ulos ja lämpö "löi" kasvoille, ihana auringonpaiste ja ihmisten puheensorina. Kaiken näköisiä ja kokoisia ihmisiä, eri kieliä ja elämää. Tää on mun lempihetki reissuissa, se kun pääsee perille :)

Napolissa sitten etsimme vielä kerran bussin, jotta pääsemme Sorrentoon, joka oli meidän lopullinen päämäärä. Bussissa odottelimme noin tunnin ennekuin se lähti liikkeelle...ja matka Sorrentoon kesti noin tunnin. Tämän kaiken reissaamisen päätteeksi pääsimme Sorrentoon, jossa sitten googlen navigaattorin avulla vaellettiin pitkin katuja majapaikkaamme etsien.

Majapaikkamme oli aivan ihana, hieman syrjässä sijaitseva guesthouse. Liikenteen möly tai mikään muukaan ei häirinnyt öisin. Kuitenkin kävelymatka juna-asemalle oli alle 5min ja siitä junalla pääsi vaikka minne (Sorrenton keskustaan, Pompeille, Napoliin jne). Majoitukseemme kuului huone, omalla kylpyhuoneella ja terassilla, sekä aamiainen seisovast pöydästä (ja mikä parempi tapa aloittaa aamu kuin tuorepuristetulla appelsiinimehulla, italialaisilla leikkeleillä, juustolla ja leivällä, sekä tuoreella cappucinolla). Ja maisema meidän huoneen terassilta oli tämä...

Ensimmäinen iltapäivä ja ilta meni lähimpäristöä kierrellessä ja löysimme ihanan trattorian, missä kävimme syömässä. Toisena päivänä sitten siirryimme Sorrenton keskustaan ja turistien luokse :) Ihania pikkukatuja ja kojuja, nahkalaukkuja ja kenkiä joka puolella (oisin voinu pistää kaikki rahani sinne)

Hedelmäkojuja ja limoncellokauppoja, joka puolella tuoksui sitruuna ja tuoreet hedelmät...ja voi luoja miten hyviä persikoita siellä sain ostettua. Ravintoloita sisäänheittäjineen oli joka kulmassa, ja se ruoantuoksu oli jotain käsittämätöntä...hirveän vaikeaa oli päättää missä söisimme...ja arvatkaa vaan missä kunnossa kroppa oli kun olin viikon syönyt pastaa...ja pastaa...ja pastaa, en suomessa ole noin hyviä pasta-annoksia saanut. Sen kaiken pastamäärän päälle kun lisää jäätelöt (italian gelato...huoh), tiramisut ja viinin, niin nyt sitten korjataan tilannetta ja treeniä tehostetaan.

Tietenkin meidän piti vierailla Pompeilla, olen pitkän aikaa haaveillut näkeväni ne rauniot. Sinne mentiin junalla...ja omatoimisesti kiersimme aluetta. Tähän pakko sanoa, että jos sinne menette kesällä kuten me, niin suojatkaa selkä ja olkapäät, poltin niskan ja hartiat aika pahasti sillä matkalla, mutta oli sen arvoista. Rauniot oli huikeat, tosi uskomatonta kierrellä ja katsella paikkoja, joissa ihmiset ovat asuneet ja eläneet...miten Vesuvius vieressä hiljaisena seisoo, samalla tietäen että purkautuessaan se jättäisi meidät alleen.

Koska Italiassa oltiin, niin iltaisin nautimme terassilla viiniä. Nautimme hiljaisuudesta ja illan pimeydestä. Ihan vaan oltiin, kun päivät käveltiin niin noi illan rauhoittumiset tulivat tarpeeseen...ja olihan se viini hyvää ;)

Mitäs muuta...Italia on ihana, rakastuin sen ihmisiin siihen elämäntyyliin...opin jopa rakastamaan siesta-aikaa. Ruoka oli aivan mahtavaa ja jäätelöt suussasulavia. Italia on muutenkin ollut jo pitkän aikaa sellainen maa, jonne haluan käymään...siellä on todella monta kaupunkia jotka haluan nähdä ja kokea...joten keväälle on jo buukattu reissu Venetsiaan ;) Lisäksi toivon vielä joskus Roomaan pääseväni ja Gardajärvelle, Cinque Terren alue kiinnostaa myös, sekä Firenze ja Milano...eli nähtävää on.

Loma teki meille hyvää, rentoutuminen teki hyvää...ja kahdenkeskinen aika ilman minkäänmoista stressiä teki hyvää. Käsittämätöntä miten viikon irtautuminen kotoa voi saada muutosta ihmisessä ja parisuhteessa. Vaikka meillä ei enää lapsettomuutta stressata, niin tuon viikon aikana huomasimme miten ihanaa voi olla kahdestaan...miten voimme reissata ihan miten haluamme, koska ei tarvitse huolehtia muista kuin itsestämme.