keskiviikko 19. marraskuuta 2014

liikunnasta

Kun aiempien hoitojen aikaan en liikkunut näin paljoa niin eipä ollut tarvetta tämmösiä pohtia tai kysellä, mut miten raskasta liikuntaa ootte pystyny harrastaa punktion jälkeen? Ja miten nopeesti ootte takas liikunnan pariin päässy?
Kiertoliikkeitähän tuli jonkin aikaa varoa, mut en oikeesti haluis salillakäyntiä jättää ensi viikolla väliin...
Ja vaihteeks toi oikeesti on mulla isoin stressinaihe tässä hoidossa, ei se että miten tää onnistuu...vaan se etten pääse liikkumaan ja kuntoilemaan niinku haluan. Hitto mä oon outo...vai niin turtunu tähän hommaan,  ettei oikeesti enää ees kiinnosta?

6 kommenttia:

  1. Hei. Minulla oli punktio viime ti ja siirto to, la ja su pelasin kisamatsin lajia jossa tulee kiertoliikkeitä ym. En etukäteen olisi uskonut sen olevan mahdollista, mutta lääkäri ei kieltänytkään vaan kehotti menemään omien tuntemusten mukaan. Ja pelasin sitten ihan satalasissa! Toki itselläni koko hoito oli yllättävän "oireeton" ei juuri kipuja tai turvotuksia. En tarvinnut punktion jälkeen enää kotona ollenkaan särkylääkettä. Toki vaste lääkkeisiinkään ei ollut mikään super, tulos oli 8 joista 6 kypsää.. Varmasti täyin henk. koht mihin kykenee. Ja varmaan vaihtelee lääkäreiden suositukset. Itse en malttanut jättää väliin kun olo oli niin hyvä.. Eikä mitään kipuja ollut liikkuessa tai sen jälkeen.. :) Nyt vaan jonkin laista selkä jomottelua jonka tietysty kuvittelee/toivoo olevan jotain positiivistä!!!!! :)

    VastaaPoista
  2. Mulle tuli tosiaan sitä hyperiä, niin en pystynyt liikkumaan, kuin vasta niiden oireiden mentyä ohi. Ja ne menivät ohi vasta, kun kuukautiset alkoivat.

    VastaaPoista
  3. Hei! Itse olen punktiota edellisenä päivänä hiihtänyt ja punktion jälkeen seuraavana päivänä ollut tekemässä tallihommia ja jumppaan olen mennyt jo seuraavalla viikolla punktiosta. Minulle hoidot on olleet helppoja. Eiköhän omien tuntemuksien mukaan voi liikkua :-)

    VastaaPoista
  4. Ensi vastaus liikkumiskysymykseen. Mä olin jo kaksi päivää punktiosta pumpissa kun siltä tuntui, siinä kun ei tullut kiertoliikkeitä niin sopi ihan hyvin. Väliin jäi vain kaksi päivää, se ei maailma kaada kenelläkään.

    Oon miettinyt tota kun olet tässä muutamien viikkojen aikana sanonut, ettei kiinnosta niin/tuntuu ettei ole hoidossa/ei tunnu pahalta jne. Olen saanut sen käsityksen, että kiellät sen itseltäsi. Suojelet niin paljon nyt omaa parempaa oloa, jota ei hoidoissa tule, ettet päästä sitä sisään vaan käännytät ovelta. Se on ihan hyvä strategia, sitä en kiellä. Mutta yleensä niin tapahtuu kun jokin asia alkaa olla tosi kipeä. Kun toiveet on oikeasti niin korkealta, ettei uskalla lähteä sen virtaan. En tiedä onko näin, mutta sellaisen käsityksen olen tässä saanut kun olen lukenut kaikkia "jouluna odotetaan kolmosia"-kirjoituksia ja hyvin vaihtelevia mielialapostauksia.

    VastaaPoista
  5. Mulle sanottiin punktion jälkeen, että kävellä saa, mutta kaikki raskaampi pitäisi jättää pois raskaustestiin asti. Ja sain sen ihan kirjallisenakin. Kaksi päivää punktion jälkeen olin rauhallisella kävelylenkillä. Neljäntenä aamuna alkoi valtava turvotus ja vatsakipu, joten enää en voisi kuvitellakaan harrastavani mitään. Ensi viikolla ajattelin kyllä mennä salille, mikäli tämä turvotus ja kivut helpottavat. Yksilöllistä. Omaa kroppaa pitää kuunnella. Minulla vaste oli melko huono, mutta lääkitys sitäkin rankempi, joten se lienee aiheuttanut tuon hyperin. Edellisessä hoidossa muistelisin myöskin pitäneeni tuon lääkärin määräämän tauon, vaikka himoliikkuja olinkin. Korvasin liikunnan aiheuttaman aukon hemmotteluhoidoilla, kampaajalla ym, jolla sain ajatukset pois piinapäivistä.

    VastaaPoista
  6. Itselläni viime hoidossa munasarjat olivat pitkään niin kipeät, että kävelykin sattui, joten ei tehnyt mieli lähteä ihan heti liikkumaan. Olen myös oppinut (kantapään kautta), ettei alkion (mahdollisen) kiinnittymisen aikoihin kannata harrastaa kovin rankkaa urheilua, koska alkio voi kiinnittyä väärään paikkaan. Tosin salitreenistä ei välttämättä ole haittaa, jos malttaa ottaa rauhallisemmin. Kannattaa kuitenkin pelata mieluummin liian varman päälle kuin katua myöhemmin urheilun haittoja alkion kiinnittymiseen.

    VastaaPoista